31.05.2015 – Wigry MTB Marathon

wigry_vs_wigryZapraszamy na wyjątkowy Wigry MTB Marathon prowadzący przez Wigierski Park Narodowy. Trasa usatysfakcjonuje najbardziej wymagających kolarzy górskich. Tereny jak z bajki. Być może to jedyna taka okazja, gdyż nie jest łatwo organizować wyścigi na terenie parków narodowych.

Od kilku lat szukaliśmy razem z drużyną MTB Suwałki możliwości zorganizowania takiej imprezy. Pojawiła się dość niespodziewanie i w ostatniej chwili, gdyż Suwalska Izba Rolniczo-Turystyczna bardzo późno otrzymała dofinansowanie swojego projektu. Dlatego wyścig nie znalazł się w naszym kalendarzu i termin wyścigu jest dość niefortunny. Jednak naprawdę warto dla bardzo ciekawej trasy i wielu pięknych widoków.

Obowiązują numery startowe z Maratonów Kresowych. Także oznakowanie, biuro zawodów, kategorie wiekowe będą takie jak na innych imprezach z naszego cyklu. Wyścig nie jest zaliczany do klasyfikacji generalnej Maratonów Kresowych, gdyż nie znalazł się w oficjalnym kalendarzu naszych imprez na rok 2015.

Więcej informacji na stronie wyścigu

OPIS TRASY WIGRY MTB MARATON

START – Nowa Wieś 9, Ośrodek „Maniówka”

Start drogą asfaltową w stronę wsi Lipniak

1,0 km – Wjazd na szutr i pierwszy podjazd
2,0 km – Szybki zjazd kończący się na asfalcie. Miejsce dość niebezpieczne ze względu na naniesiony na asfalt luźny piasek.
2,6 km – Na skrzyżowaniu jedziemy na wprost i ponownie jesteśmy na drodze szutrowej.
2,8 km – 8,2 km – Odcinek pofałdowanej szerokiej drogi szutrowej z luźnym piaskiem w kilku miejscach. Mijamy wsie Poluje i Dębowo.
8,2 km – Wjazd do lasu. Tu zaczyna się Wigierski Park Narodowy i wszystko to, co kochają maratończycy.
8,8 km – Zakręt w prawo na żółty szlak WPN. Przenosimy się w zupełnie inny świat. Świat dzikiej przyrody. Trasa jest coraz bardziej pofałdowana.
9,8 km – Chwilowy powrót do cywilizacji. Wyjazd na drogę asfaltową.
10,1 km – Zakręt w prawo i niespodzianka: mycie opon w pięknej małej rzeczce. Da się przez nią przejechać (głębokość 0,3 m). Ci mniej odważni mogą się przez nią przeprawić kładką po prawej stronie. Strata góra 10 sekund.
10,1– 16, km – Zagłębiamy się w ostępy Wigierskiego Parku Narodowego. Cały czas podróżujemy  żółtym szlakiem WPN o urozmaiconym ukształtowaniu terenu. Co chwilę podjazdy i zjazdy. Jest się gdzie zmęczyć.
16,9– Mijanka na drodze przy jeziorze Gałęzistym. Droga przedzielona na dwie części. Trzymamy się lewej strony i po 50 metrach skręcamy w lewo na niebieski szlak tam czeka nas spory podjazd.
17,0 -18,8 – Ponownie leśne, interwałowe podjazdy i zjazdy.
18,8 – Na chwilę kończy się las. Wjeżdżamy do wsi Leszczewo, zaraz za mostem zakręt w prawo i podjazd.
19,8 km – Bufet
20,8 km – Zakręt w prawo, stromy podjazd po kamieniach i znów jesteśmy w lesie.
20,8 -23,5 km – Partia szybkiego, twardego szutru ze spadkiem terenu. Można trochę odpocząć.
23,5 km – Ostry zakręt w prawo tuż przed remontowaną drogą asfaltową.
23,6 – 25,0 – Jesteśmy tuż przy siedzibie Wigierskiego Parku Narodowego w Krzywym. Trasy narciarskie i ścieżka przyrodnicza „Suchary”. Fajny singiel wśród drzew. Podłoże ubite, trochę korzeni. Uwaga na pieszych turystów.
25,6 km – Dwie strome „hopki”. Obie da się podjechać przy umiejętnym doborze przełożeń.
26,3 – Zjazd nad jezioro Koleśne, zakręt w prawo i szerokim szutrem jedziemy w stronę wsi Huta.
27,7 – Zakręt w prawo i znów górki. Cały czas twardo, szeroko i bezpiecznie.
29,1 – Zakręt w lewo, lekko pod górę.
30,5 – Ścieżka Samle II – najbardziej techniczny fragment trasy. Stromy zjazd. Ciasno. Dosłownie ocieramy się o drzewa. Miejscami ślisko. Coś dla odważnych. Można nadrobić kilka sekund. Maratończycy o mniejszym doświadczeniu proszeni są o rozważną jazdę w tym miejscu i ustępowanie miejsca jadącym szybciej. Po zjeździe zakręt w prawo.
32,5 km – ostry zakręt w lewo przy leśnym krzyżu.
33,0 km – Ponownie mijanka przy jeziorze Gałęzistym. Tym razem w przeciwnym kierunku. Trzymamy się lewej strony i po 50 metrach skręcamy w lewo.
33,2 – 33,9 Teren mocno pofałdowany. Kilometr przed metą podjazd o długości 300 metrów. Dobre miejsc do ataku i ucieczki.
34,2  Przed wjazdem do Nowej Wsi zakręt w lewo po 200 metrach w prawo i wjazd na metę.
34,5 Meta

Dystans maraton jedzie prosto asfaltem i zaczyna drugą rundę.

Na całej trasie są tylko trzy krótkie odcinki asfaltu w sumie około 1 km. Początek to szerokie szutry. Po wiedzie do lasu na 8 km charakter trasy się zmienia. Biegnie ona przez las szlakami turystycznymi WPN. Podłoże wszędzie jest twarde. Poza kilkoma partiami singli wszędzie jest szeroko i da się wyprzedzać. Trasa jest bardzo interwałowa, przez co dość wymagająca i na pewno najlepsi będą mieli gdzie powalczyć o najwyższe lokaty. Zarazem jest jednak bezpieczna i przygotowana tak by przeciętny turysta rowerowy pokonał dystans Półmaratonu w czasie poniżej 2 godz. Satysfakcja gwarantowana. Prosimy o zachowanie ostrożności na początku wyścigu. Podczas przejazdu przez Nową Wieś i Lipniak. Jest trochę wąsko, a na zjazdach niebezpiecznie.

Autorem trasy jest Adam Januszewicz pracownik Wigierskiego Parku Narodowego i licencjonowany przewodnik turystyczny.